Suomiradan osakkaat jatkavat vuoropuhelua – ratalinjauspäätökseen ei valmiutta tämän syksyn aikana
Suomi-rata Oy:n osakaskokous järjestettiin 20.10. Vantaalla. Kokouksessa keskusteltiin Helsinki-Tampere yhteyden ratalinjausvaihtoehtojen arviointien tuloksista ja jatkotoimenpiteistä. Osakaskokouksessa käydyn keskustelun pohjalta Suomi-rata…
Päärata on ja pysyy Suomen raideliikenteen selkärankana
Tampereen ja Helsingin välinen rataosuus on Suomen tärkein ja vilkkain raideyhteys. Se palvelee koko Länsi-, Keski- ja Pohjois-Suomen alueen yhteyksiä…
Suomi-rata Oy:n ratasuunnitelmat ovat puolueettomia – tehty omistajiensa ohjauksessa
Suomi-rata Oy:n tehtävänä on suunnitella noin tunnin raideyhteys Helsingin ja Tampereen välille. Yhtiö julkisti 30.9. radan linjausvaihtoehtojen ja vaikutusarviointien…
Näin massiivinen suunnittelutyö eteni ja jatkuu
Suomi-rata Oy:n suunnittelujohtaja Siru Koski kirjoittaa viimeisimmässä Rautatietekniikka-lehdessä, miten Suomiradan suunnittelutehtävät ovat edenneet ja mitä on vuorossa seuraavaksi. Suomiradan suunnittelutehtävä…
Lentoradan ympäristövaikutusten arviointi on alkanut – arviointiohjelma ja alustava linjaus esillä yleisötilaisuudessa
Lentorata on suunnitteilla oleva nopea, kaksiraiteinen kaukojunarata Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lentoradan ympäristövaikutusten arviointimenettely on alkanut, ja ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma) on nähtävillä…
Suomiradan Suomi 2066 -tilaisuuden aineistot
Suomi-rata Oy järjesti 30.9.2022 osakas- ja sidosryhmätilaisuuden, jossa julkistettiin Suomi-radan linjausvaihtoehtojen ja vaikutusarviointien tulokset. Tilaisuuden videotallenteet löytyvät Suomiradan YouTube -kanavalta…
Suomirata on tutkinut kahden ratalinjausvaihtoehdon vaikutuksia
Suomi-rata Oy on selvittänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan Helsinki-Tampere raideyhteyden eri linjausvaihtoehtojen vaikutuksia. Helsingistä Tampereen kautta Ouluun ulottuva päärata on…
Pääradan peruskorjaus ei yksin tuo riittävää kapasiteettia
Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviainen otti kantaa pääradan kehittämiseen Aamulehdessä 27.8.2022. Olli-Poika Parviainen toteaa, että pääradan eli ratayhteyden Helsingistä Tampereen kautta…
Proxion valittu Lentoradan turvalaite- ja sähköratasuunnitteluun
Suomi-rata Oy on tilannut Lentoradan ympäristönarviointiin ja linjaussuunnitelmaan liittyvän turvalaite- ja sähkörata-asiantuntijatyön Proxion Plan Oy:ltä. Lentorata on 30 km pitkä,…
Suomi-rata Oy uudistaa CEF-rahoitushakemuksensa tammikuun 2023 haussa
Suomi-rata Oy on hakenut vuoden 2022 rahoituserässä Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) rahoitusta Lentorata-hankkeelle. Euroopan komissio tiedotti 29.6….
Helsinki–Tampere-rataosa on Suomen tärkein yhteysväli matkustajaliikenteelle
Tampereen ja Helsingin välinen rataosuus on matkustajaliikenteen ehdottomasti tärkein. Se ei palvele pelkästään tamperelaisten yhteyksiä pääkaupunkiseudulle ja toisinpäin, vaan myös…
Lentoradan ympäristövaikutusten arviointi alkamassa syksyllä – maastokäyntejä tulossa jo kesällä
Lentoradan eli uuden nopean lentoasemayhteyden ympäristövaikutusten arviointi (YVA) on käynnistymässä syksyllä 2022. Parhaillaan laaditaan YVA-ohjelmaa, jossa kuvataan arvioinnin suorittamisen tavat…
Suomirata laajentaa työssäkäyntialueita ja tuo maailman metropolit lähemmäksi
Suomirata luo tunnin junayhteyden Helsingin ja Tampereen välille ja lyhentää merkittävästi pohjoisesta Helsinkiin kulkevien matka-aikaa. Helsinki-Vantaan lentokentän kautta kulkeva ratayhteys…
Sitowise laatii Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnin ja linjaussuunnitelman
Sitowise Oy on valittu Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) ja linjaussuunnitelman laatijaksi. Lentorata on 30 km pitkä, uusi nopea ratayhteys Helsingistä…
Suomiradan suunnittelu jatkuu
Suomirata on koko Suomen hanke. Pääradan varrella asuu noin puolet suomalaisista. Lisäksi sen vaikutusalueella sijaitsee yli puolet Suomen työpaikoista ja…
Askel lähempänä Eurooppaa
Saavutettavuus, luotettavat, vähäpäästöiset ja turvalliset yhteydet maailmalle sekä logistiikkakustannukset ovat merkittäviä kilpailutekijöitä. Maanteiden, meriliikenteen sekä rautatie- ja lentoliikenteen vuorotiheyden ja…