Suurnopeusratavaihtoehto: Päivitetty selvitys tarkentaa arviota rakentamisen aikaisista ilmastopäästöistä
Keväällä päivitetyn selvitystyön mukaan suurnopeusradan rakentamisen vaikutus hiilivarastoihin on puolet aiemmin arvioitua pienempi. Tämä laskee myös radan rakentamisesta aiheutuvien kokonaisilmastopäästöjen…
Selvitys osoittaa suurnopeusradalle suunnitellun liikennöintimallin toimivaksi
Vastikään valmistuneen selvityksen mukaan suurnopeusradalle suunnitellut junamäärät on mahdollista liikennöidä, kun Pasila–Riihimäki-kehittämishankkeen 2. vaihe ja digirata on toteutettu. Häiriösimulointi osoittaa,…
Pääradan peruskorjauksen lisäksi Suomi tarvitsee myös Suomiradan
Pitkin kevättä julkisuudessa on toistunut ajatus siitä, että Suomiradan suunnittelun sijaan tulisi valita pääradan peruskorjaus. Vastakkainasettelu on tarpeeton: peruskorjaus tarvitaan…
Suomirata – saavutettavampi ja yhtenäisempi Suomi
Nopeiden ratayhteyksien myötä tarve maansisäisille lennoille vähenee. Tämä tarjoaa mahdollisuuden kehittää eri kulkumuotojen matkaketjuja, jotka lisäävät matkustamisen sujuvuutta ja Suomen…
Suomiradan tuoma lisäraidekapasiteetti tukee huoltovarmuutta
Tuore selvitys osoittaa, että molemmat Suomiradan linjausvaihtoehdot parantavat Suomen alueellista huoltovarmuutta, kun niiden tuomia hyötyjä ja mahdollisuuksia verrataan nykytilanteeseen. Kumpikin…
Lentoradan teknistä suunnitelmaa esitellään yleisötilaisuuksissa maaliskuussa
Lentoradan ympäristövaikutusten arviointi ja linjaussuunnittelu on käynnistetty keväällä 2022. Lentorata on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravan pohjoispuolelle Kytömaalle kulkeva, suunnitteilla…
Päärata 2023 -vertailu tulkitsee Suomi-radan selvityksiä virheellisesti
Hämeen liiton teettämä Päärata 2023 -vertailu pyrkii kumoamaan Suomi-radan selvityksiä ja laskelmia tarkoitushakuisesti ja väärin perustein. FCG:n toteuttama työ ei…
Suomi-radan vastine Metsärataa vastustavaan kannanottoon
Me hankeyhtiössä ymmärrämme kannanoton esiin tuomia huolia. Tässä esisuunnitteluvaiheessa emme pysty niihin kaikkiin tarkasti vastaamaan, mutta voimme kuitenkin avata työmme…
Liikennehankkeiden hyödyt eivät ole liiketaloudellisia, vaan yhteiskunnallisia – ja ne hyödyttävät laajasti eri toimialoja
Tiistaina 24.1. julkaistu selvitys suurten raideliikennehankkeiden kustannuksista, investointimahdollisuuksista ja ilmastovaikutuksista on herättänyt keskustelua suunnitteluhankeyhtiöiden ja niiden edistämien hankkeiden liiketaloudellisesta kannattavuudesta….
Suomi-radan kilpailukykyä kiihdyttävä vaikutus ulottuu paljon Tamperetta pohjoisemmaksi
Suomiradan vaikutus ei rajoitu vain Tampere–Helsinki-välille, sillä nopea yhteys edistää junaliikennettä aina Pohjois-Suomesta asti. Oleellinen vaikutus sillä olisi myös kansainvälisten…
Heli Nikula Suomi-rata Oy:n viestintäpäälliköksi
Heli Nikula on aloittanut Suomi-rata Oy:n viestintäpäällikkönä 12. joulukuuta 2022. Nikula siirtyy tehtävään NCC:ltä, jossa hän työskenteli viestintäpäällikkönä asuntorakentamisen, kiviainestoiminnan…
Lentoradan YVA-ohjelman yleisötilausuus pidettiin 27.10.2022
Lentoradan YVA-ohjelman yleisötilaisuus pidettiin 27.10.2022 etäyhteydellä Teamsin kautta. Osallistujina oli noin 50 hankkeesta kiinnostunutta. Tilaisuudessa esitettiin runsaasti kysymyksiä ja kommentteja….
Suomiradan osakkaat jatkavat vuoropuhelua – ratalinjauspäätökseen ei valmiutta tämän syksyn aikana
Suomi-rata Oy:n osakaskokous järjestettiin 20.10. Vantaalla. Kokouksessa keskusteltiin Helsinki-Tampere yhteyden ratalinjausvaihtoehtojen arviointien tuloksista ja jatkotoimenpiteistä. Osakaskokouksessa käydyn keskustelun pohjalta Suomi-rata…
Päärata on ja pysyy Suomen raideliikenteen selkärankana
Tampereen ja Helsingin välinen rataosuus on Suomen tärkein ja vilkkain raideyhteys. Se palvelee koko Länsi-, Keski- ja Pohjois-Suomen alueen yhteyksiä…
Suomi-rata Oy:n ratasuunnitelmat ovat puolueettomia – tehty omistajiensa ohjauksessa
Suomi-rata Oy:n tehtävänä on suunnitella noin tunnin raideyhteys Helsingin ja Tampereen välille. Yhtiö julkisti 30.9. radan linjausvaihtoehtojen ja vaikutusarviointien…
Näin massiivinen suunnittelutyö eteni ja jatkuu
Suomi-rata Oy:n suunnittelujohtaja Siru Koski kirjoittaa viimeisimmässä Rautatietekniikka-lehdessä, miten Suomiradan suunnittelutehtävät ovat edenneet ja mitä on vuorossa seuraavaksi. Suomiradan suunnittelutehtävä…