Lentoradan ympäristövaikutusten arviointi on alkanut – arviointiohjelma ja alustava linjaus esillä yleisötilaisuudessa
Lentorata on suunnitteilla oleva nopea, kaksiraiteinen kaukojunarata Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Lentoradan ympäristövaikutusten arviointimenettely on alkanut, ja ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma) on nähtävillä…
Suomiradan Suomi 2066 -tilaisuuden aineistot
Suomi-rata Oy järjesti 30.9.2022 osakas- ja sidosryhmätilaisuuden, jossa julkistettiin Suomi-radan linjausvaihtoehtojen ja vaikutusarviointien tulokset. Tilaisuuden videotallenteet löytyvät Suomiradan YouTube -kanavalta…
Suomirata on tutkinut kahden ratalinjausvaihtoehdon vaikutuksia
Suomi-rata Oy on selvittänyt Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevan Helsinki-Tampere raideyhteyden eri linjausvaihtoehtojen vaikutuksia. Helsingistä Tampereen kautta Ouluun ulottuva päärata on…
Pääradan peruskorjaus ei yksin tuo riittävää kapasiteettia
Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviainen otti kantaa pääradan kehittämiseen Aamulehdessä 27.8.2022. Olli-Poika Parviainen toteaa, että pääradan eli ratayhteyden Helsingistä Tampereen kautta…
Proxion valittu Lentoradan turvalaite- ja sähköratasuunnitteluun
Suomi-rata Oy on tilannut Lentoradan ympäristönarviointiin ja linjaussuunnitelmaan liittyvän turvalaite- ja sähkörata-asiantuntijatyön Proxion Plan Oy:ltä. Lentorata on 30 km pitkä,…
Suomi-rata Oy uudistaa CEF-rahoitushakemuksensa tammikuun 2023 haussa
Suomi-rata Oy on hakenut vuoden 2022 rahoituserässä Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta (CEF, Connecting Europe Facility) rahoitusta Lentorata-hankkeelle. Euroopan komissio tiedotti 29.6….
Helsinki–Tampere-rataosa on Suomen tärkein yhteysväli matkustajaliikenteelle
Tampereen ja Helsingin välinen rataosuus on matkustajaliikenteen ehdottomasti tärkein. Se ei palvele pelkästään tamperelaisten yhteyksiä pääkaupunkiseudulle ja toisinpäin, vaan myös…
Lentoradan ympäristövaikutusten arviointi alkamassa syksyllä – maastokäyntejä tulossa jo kesällä
Lentoradan eli uuden nopean lentoasemayhteyden ympäristövaikutusten arviointi (YVA) on käynnistymässä syksyllä 2022. Parhaillaan laaditaan YVA-ohjelmaa, jossa kuvataan arvioinnin suorittamisen tavat…
Suomirata laajentaa työssäkäyntialueita ja tuo maailman metropolit lähemmäksi
Suomirata luo tunnin junayhteyden Helsingin ja Tampereen välille ja lyhentää merkittävästi pohjoisesta Helsinkiin kulkevien matka-aikaa. Helsinki-Vantaan lentokentän kautta kulkeva ratayhteys…
Sitowise laatii Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnin ja linjaussuunnitelman
Sitowise Oy on valittu Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) ja linjaussuunnitelman laatijaksi. Lentorata on 30 km pitkä, uusi nopea ratayhteys Helsingistä…
Suomiradan suunnittelu jatkuu
Suomirata on koko Suomen hanke. Pääradan varrella asuu noin puolet suomalaisista. Lisäksi sen vaikutusalueella sijaitsee yli puolet Suomen työpaikoista ja…
Askel lähempänä Eurooppaa
Saavutettavuus, luotettavat, vähäpäästöiset ja turvalliset yhteydet maailmalle sekä logistiikkakustannukset ovat merkittäviä kilpailutekijöitä. Maanteiden, meriliikenteen sekä rautatie- ja lentoliikenteen vuorotiheyden ja…
Suomi-rata Oy:n viestintäpäälliköksi Satu Linkola
VTM Satu Linkola aloittaa 2.5.2022 Suomi-rata Oy:n viestintäpäällikkönä. Suomirata on koko Suomen hanke, jonka toteuttaminen mahdollistaa noin tunnin junayhteyden Tampereen…
Ratainvestoinnit ja liikennemuotojen yhdistäminen luovat uusia mahdollisuuksia lentomatkustajille
Olemme Finnairilla seuranneet kiinnostuneena ratainvestointeja ennen kaikkea niiden tarjoamien matkustuskokemusta parantavien mahdollisuuksien näkökulmasta. Uskomme vahvasti, että kaukojunayhteyden ja lentoliikenteen yhdistämisellä…
Lentoradan YVA ja linjaussuunnitelma
Suomi-rata Oy on käynnistänyt hankintamenettelyn Lentoradan ympäristövaikutusten arvioinnin ja linjaussuunnitelman laatijan hankkimiseksi. https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/65773/notice/93634/overview
Tulevaisuus on liikkeessä – 3 syytä siihen, miksi raiteille pitää saada vauhtia
Yksi fakta maailmasta: ilmastonmuutosta pitää hillitä. Kaksi faktaa Suomesta: Meillä on osaajapula. Työvoima ei liiku tarpeeksi. Neljä faktaa Tampereesta: Olemme…