Tulevaisuus on liikkeessä – 3 syytä siihen, miksi raiteille pitää saada vauhtia

Yksi fakta maailmasta: ilmastonmuutosta pitää hillitä.

Kaksi faktaa Suomesta: Meillä on osaajapula. Työvoima ei liiku tarpeeksi.

Neljä faktaa Tampereesta: Olemme kansainvälinen, kehittyvä muuttovoittokaupunki. Olemme monella tavalla etenkin nuorten kaupunki, sillä suurin asukasryhmämme ovat 20–29-vuotiaat. Olemme myös suositelluin opiskelukaupunki – mutta menetämme vastavalmistuneet huippuosaajat helposti töiden perässä muualle.

Mikä näitä kaikkia yhdistää? Sujuvat raideyhteydet. Ne auttavat osaltaan ratkaisemaan kaikkia näiden faktojen tuomia haasteita Suomessa ja kaupungeissa.

Koronapandemian kierteessä helposti unohtuu, että tulevaisuus on koko ajan liikkeessä eteenpäin. Sumun keskellä meidän on kyettävä hahmottamaan ympärillämme tapahtuvia isoja muutoksia ja tekemään päätöksiä, jotka kantavat kauas tulevaisuuteen. Tampereen näkökulmasta paremmat raideyhteydet liittyvät monella tavalla kaupungin tulevaisuuteen, mutta tässä niistä kolme.

1. Toimiva joukkoliikenne auttaa hillitsemään ilmastonmuutosta

Suomi pyrkii liikenteessä hiilineutraaliksi vuoteen 2035, Tampere taas pyrkii hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. Hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi esimerkiksi kaavoitamme uusia asuntoja yhä enemmän hyvien joukkoliikennereittien varrelle. Kun asiat ovat lähellä ja joukkoliikenne kulkee, yhä harvemman tarvitsee hypätä rattiin saadakseen arkensa pyörimään.

Ilmastonmuutos on tärkeä kysymys etenkin monille nuorille. Juttelin kerran viime syksynä ict-alan opiskelijoiden kanssa. Pohdimme, mikä houkuttelisi yhä enemmän ja erilaisia nuoria alalle. Yksi vastaus oli ict:n laaja-alaisuus ja yhteys maailman ongelmien ratkaisuun. Ict on keino muuttaa maailmaa – siististi sisätöissä. Samalla tavalla maailmaa voi nykyisin muuttaa muualta kuin Helsingistä tai fyysisestä toimistosta. Sen voi tehdä myös kotikaupungissa.

2. Raiteiden avulla myös työelämä ja arki paranevat

Koronapandemia on muuttanut työelämää ja asumisen mahdollisuuksia jo monella tavalla. Muuttoliike pois Helsingistä näkyy jo meilläkin – ei megaryntäyksenä, mutta jo pinnalla olevana ilmiönä.

Hybridityön myötä yhä useamman on mahdollista tehdä töitä vaikkapa Helsinkiin muutamana päivänä viikossa, mutta asua Tampereella. Jos Helsinkiin pääsee sutjakkaasti parina päivänä viikossa, ei osaajien ole syytä pakata muuttoautoa.

Vuonna 2019 keskimääräinen suomalainen käytti päivän työmatkoihin 46 minuuttia, 23 minuuttia yhteen suuntaan. Pääkaupunkiseudulla aika oli luonnollisesti pidempi, keskimäärin 29 minuuttia suuntaansa.

Jos pandemian tuoman hybridielämän lisäksi runsaan 1,5 tunnin matka-aika Tampereelta Helsinkiin muuttuisi luotettavammaksi ja vielä lyhenisi, etenkin tietotyöläisten työnhakualue kasvaisi varmasti. Se helpottaisi yritysten rekrytointia täällä ja muualla.

3. Raiteet luovat elävää kaupunkia

Sujuvat raideyhteydet liittyvät kiinteästi myös Tampereen keskustan ja aseman seudun kehittämiseen. Maailmanluokan tapahtumapaikka Nokia Arena aukesi joulukuussa 2021 aivan aseman vierelle. Tulevaisuudessa aiomme kehittää koko aseman seudusta merkittävän asumisen, työnteon ja viihtymisen alueen. Jos juna lähellä kulkee sukkelasti, yhä useampi tahtoo käyttää sitä ja lähteä vaikkapa Stingin konserttiin kauempaakin.

Unohtaa ei kannata arkisia ihmissuhteitakaan. Jos pian kahden vuoden pandemia-ajan jälkeen jotain kaipaa, niin kohtaamisia elävien ihmisten kanssa. Vaikka töihin tai tapahtumiin ei junalla nyt kulkisi, sujuvat yhteydet palvelevat myös tulevaisuudessa sukulaisten ja ystävien kohtaamisia ympäri Suomen. Sitä arvoa on vaikea mitata kovalla rahalla, mutta arvo se on.

Pitkällä tähtäimellä Suomi-rata on meille tärkeä osa tätä kestävän elinvoiman vahvistamisen, mukavan ja sujuvan arjen sekä elämyksellisen vapaa-ajan kokonaisuutta.

Pohjatyöt on tehtävä nyt

Junamatkailun suosio kasvoi jo ennen koronaa, ja ennusteiden mukaan etenkin Helsinki – Tampere-välin matkustajamäärä kasvaa tulevaisuudessa muutaman vuoden takaisesta 4,5 miljoonasta matkustajasta 8 miljoonaan matkustajaan vuodessa. Ja hyvä niin!

Meidän pitää kuitenkin pystyä vastaamaan kiinnostukseen ja tarpeisiin nyt eikä sitten, kun rata on jo täysin tukossa. Raiteet hyvälle arjelle, kestävälle liikkumiselle ja yritysten ja kaupunkien menestykselle pitää rakentaa nyt.

Teksti: Anna-Kaisa Ikonen, Tampereen pormestari