Suomi-rata Oy järjesti 30.9.2022 osakas- ja sidosryhmätilaisuuden, jossa julkistettiin Suomi-radan linjausvaihtoehtojen ja vaikutusarviointien tulokset. Tilaisuuden videotallenteet löytyvät Suomiradan YouTube -kanavalta ja esitysaineistot sekä vastaukset esitettyihin kysymyksiin verkkosivuilta.
Vaikutusten arviointi on tehty kahdesta linjausvaihtoehdosta: täysin uuden suurnopeusradan rakentaminen uuteen maastokäytävään sekä lisäraiteiden ja oikaisujen rakentaminen pääradan yhteyteen välille Riihimäki-Tampere. Molempiin vaihtoehtoihin sisältyy lentorata, joka on Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle rakennettava kaukoliikenteen rata.
Vaikutusten arvioinnit tuottivat Flou Oy, Boston Consulting Group, Newsec Advisory Finland Oy, Sitowise Oy ja Ramboll Finland Oy.
Suomi-rata Oy on hankeyhtiö, jonka omistajina on Suomen valtio (51 prosenttia), Finavia ja 20 pääradan vaikutusalueen kuntaa ja kaupunkia. Hankeyhtiön tavoitteena on suunnitella noin tunnin ratayhteys Helsinki-Tampere välille Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Lisäksi hankeyhtiön tehtävä on selvittää rahoitus- ja toteutusmallivaihtoehtoja. Linjausvaihtoehdosta päättää Suomi-rata Oy:n omistajat.
- Videotallenteet:
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Mikä on Suomi-rata Oy?
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Suomiradan tilannekatsaus
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Linjausvaihtoehdot
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Suomiradan linjausvaihtoehtojen vertailu
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Suomirata verrokkihankkeet ja laajemmat taloudelliset vaikutukset
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Hankkeen taloudellinen toteutettavuus ja rahoitusmahdollisuudet
Suomiradan Suomi 2066 tilaisuus – Mitä seuraavaksi ja loppusanat
- 30.9. julkaistut selvitykset
SEURAA MEITÄ SOMESSA @SUOMIRATA!
Kysy tai kommentoi: toimisto@suomirata.fi