Hyvistä arvioista huolimatta Lentorata-hanke jäi tällä kertaa ilman CEF-tukea

Lentorata Oy haki Verkkojen Eurooppa -välineen (Connecting Europe Facility, CEF) rahoitusta hankkeelleen vuoden 2023 rahoituserässä. Rahoitusta haettiin Lentoradan ratasuunnitelman laatimiseen vuosille 2025–2028.

Euroopan komissio päätti haussa hyväksytyistä hankkeista 16. heinäkuuta 2024. Lentorata-hanke sai komissiolta erittäin hyvät arviot, mutta jäi kuitenkin tällä kertaa ilman rahoitusta. Nyt päättynyt CEF-rahoituskierros oli toimikautensa lopettavan komission viimeinen.

Päätöksessään EU-komissio toteaa, että Lentorata-hanke vastaa CEF-rahoitushaun tavoitteita, sillä se tuo lisää raidekapasiteettia ja parantaa näin myös olemassa olevan ratainfrastruktuurin toimintavarmuutta ja turvallisuutta sekä edistää kulkutapasiirtymää ympäristöystävälliseen raideliikenteeseen. Puutteeksi komissio katsoo sen, että hankkeen ratasuunnitelmavaiheen hankinnat käynnistyvät vasta syksyllä 2025 ja itse suunnitelman laadinta vuonna 2026.

”Halusimme kuitenkin tarttua tilaisuuteen ja hakea tukea ratasuunnitelmavaiheelle jo etunojassa”, toteaa Lentorata Oy:n suunnittelujohtaja Siru Koski ja muistuttaa, että edellisellä CEF-hakukierroksella hanke menestyi: kesäkuussa 2023 EU-komissio myönsi 2,69 miljoonaa euroa Lentoradan ympäristövaikutusten arviointiin ja esiselvitystyöhön sekä yleissuunnitteluun vuosille 2023–2025.

”Kun uusi toimikautensa aloittava EU-komissio laittaa vastaavat rahoitusvälineet hakuun, on yhtiöllä hyvä valmius hakea tukea uudelleen.”

CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoyhteydet yhdeksi liikenneverkoksi. Nyt päättyneessä haussa CEF-tukea sai kaikkiaan yksitoista hanketta Suomessa.

Lentorata on uusi, suunnitteilla oleva 30 kilometrin pituinen ratayhteys Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Lentorata luo suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle ja mahdollistaa nykyistä nopeammat junayhteydet lentoasemalle. Nopeampien matka-aikojen lisäksi se tuo lisää raidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille, ja parantaa näin junaliikenteen toimintavarmuutta sekä mahdollistaa junatarjonnan lisäämisen. Kaikkiaan 28 kilometriä Lentoradasta sijoittuu maan alle tunneliin.

Lisätiedot:
Janne Salonen, toimitusjohtaja, Lentorata Oy, janne.salonen@lentorata.fi
Siru Koski, suunnittelujohtaja, Lentorata Oy, siru.koski@lentorata.fi

Lue lisää Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteesta: Kilpailu EU-rahoituksesta koveni – Suomen liikennehankkeille 39,11 miljoonaa euroa

Euroopan Unionin osa-rahoittama -logo