Suomirata sai vauhtia, kun hankkeen suunnittelusta vastaava yhtiö perustettiin vuoden 2020 lopussa. Hankeyhtiö organisoitui keväällä 2021 ja suunnittelujohtaja aloitti kesäkuussa 2021. Suomi-rata Oy:n tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.
Hanke on käynnistynyt esiselvityksillä, jotka ovat:
- Nopea Helsinki-Tampere -ratayhteystarkastelun pääsuuntaselvitys
- Riihimäki – Tampere yhteysvälin kehittämisselvitys
- Suomi-radan linjausvaihtoehtojen vaikutusten arviointi
Nopea Helsinki-Tampere -ratayhteystarkastelun pääsuuntaselvitys työssä tarkennetaan vuonna 2019 Väyläviraston teettämää alustavaa suurnopeusradan linjaustarkastelua, jonka tavoitteena oli mahdollistaa liikennöinti 300 km/h nopeudella. Työn aikana käydään maakuntien ja kuntien kanssa vuoropuhelua, jotta maankäyttöön kohdistuvat suunnitelmat ja kehitysajatukset voidaan huomioida. Ratalinjausten suunnittelussa otetaan huomioon mm. maastomuodot, vesistöt, luonnonsuojelu- ja luonnonsuojeluohjelmien alueet, Natura 2000 -alueet, asutus ja taajamat, muinaisjäännökset, valtakunnallisesti arvokkaat maisema-alueet, rakennetun kulttuuriympäristön arvoalueet ja väylät. Työssä tullaan määrittämään linjausvaihtoehdot, jotka otettaisiin mukaan jatkosuunnitteluun.
Riihimäki – Tampere yhteysvälin kehittämisselvityksessä tutkitaan eri nopeustasoisten kaarteiden vaikutuksia olemassa olevaan ympäristöön ja etsitään linjausvaihtoehto, jolla mahdollistetaan suurimmat aikasäästöt nykyiseen pääradan geometrian mahdollistamaan nopeuteen verrattuna. Työssä selvitetään myös nykyisen pääradan 3. ja 4. lisäraiteiden mahtuvuutta.
Suomi-radan linjausvaihtoehtojen vaikutusten arviointi työssä vertaillaan esiselvityksissä muodostuneiden hankekokonaisuuksien suoria liikenteellisiä sekä laajempia taloudellisia vaikutuksia. Näitä varten laaditaan liikenne-ennusteet ja aikataulut vertailuvaihtoehdolle ja hankevaihtoehdoille. Selvitystyön perusteella tehdään esitys jatkosuunnitteluun edistettävästä vaihtoehdosta. Selvitys valmistuu syksyyn 2022 mennessä.
Hankkeelle haetaan EU-tukea ja CEF2 hakemus Lentoradan suunnitteluun on valmis. Lentoradan alustavan linjaussuunnitelman ja ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) hankinta käynnistyy tammikuun 21. päivänä järjestettävällä markkinainfotilaisuudella.