Tärinä- ja runkomelumallinnuksen lähtötietomittaukset -raportti on julkaistu

Junakaluston herätetasoja ja kallioperän vaimennusominaisuuksia mittaavat tutkimukset auttavat mallintamaan luotettavasti Lentoradan ja Itäradan käytönaikaisia tärinä- ja runkomeluvaikutuksia sekä suunnittelemaan vaimennusratkaisut tarkoitusta parhaiten vastaavalla tavalla.

Lentorata Oy ja Itärata Oy teettivät syksyllä 2024 A-Insinööreillä lähtötietomittauksia tärinä- ja runkomelumallinnusta varten. Mittauksia koskeva raportti on nyt saatavilla verkkosivuillamme osiossa Julkaisut. Linkin raporttiin löydät uutisen alaosasta.

Mittausten tavoitteena oli määrittää tarkemmin suomalaisen junakaluston herätetasoja erityisesti kallioperään louhituissa rautatietunneleissa sekä kallioperän värähtelyn vaimentumisominaisuuksia. Lisäksi kahdessa kohteessa, joille on asennettu sepelinalusmattoja, mitattiin värähtelytasoja.

Mittaustulosten avulla uusien raideyhteyksien runkomeluvaikutuksia pystytään mallintamaan yhä tarkemmin ja tarvittavat vaimennusratkaisut voidaan mitoittaa oikein.

”Lentoradan vaikutusalue on suuri, ja meille on tärkeää tietää, kuinka vaikutukset kohdistuvat eri alueille, jotta pystymme määrittämään oikeat tekniset ratkaisut runkomelun vaimentamiseksi”, Lentorata Oy:n suunnittelujohtaja Siru Koski painottaa.

Raideliikenteen aiheuttama runkomelu on maa- ja kallioperän värähtelyä, joka kulkeutuu maaperän kautta rakennusten rakenteisiin ja ilmenee huonetiloissa pienitaajuisena meluna.

Lentoradan varren rakennuksiin kohdistuvaa runkomelua on tutkittu jo aiemmin A-Insinöörien kehittämällä digitaalisella sovelluksella. Algoritmeihin pohjautuva Vibmapper-ohjelmisto mallintaa rataliikenteen vaikutukset koko alueella kiinteistökohtaisesti. Näin myös tarvittavat vaimennusratkaisut voidaan määrittää tarkasti niin, ettei runkomelusta ole asukkaille haittaa.

Samaa ohjelmistoa hyödynnetään myös meneillään olevan yleissuunnitelmavaiheen tutkimustyössä, jossa Lentoradan runkomeluvaikutuksia tutkitaan yhä tarkemmin. Mittausten ohella tarvittavia lähtötietoja tarkentavat maa- ja kallioperätutkimukset, joita on toteutettu hankealueella keväästä 2024 alkaen.

”Mitä pidemmälle suunnittelu etenee, sitä paremmin tunnistamme uuden ratayhteyden vaikutukset ja keinot niin runkomelun kuin muidenkin haitallisten vaikutusten ehkäisemiseksi”, Koski toteaa.

Lentorata on uusi, suunnitteilla oleva 30 kilometrin pituinen ratayhteys Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Lentorata luo suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle ja mahdollistaa nykyistä nopeammat junayhteydet lentoasemalle. Nopeampien matka-aikojen lisäksi se tuo lisää raidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille, ja parantaa näin junaliikenteen toimintavarmuutta sekä mahdollistaa junatarjonnan lisäämisen. Kaikkiaan 28 kilometriä Lentoradasta sijoittuu maan alle tunneliin.

Lisätiedot: Siru Koski, suunnittelujohtaja, Lentorata Oy, siru.koski@lentorata.fi

Tärinä- ja runkomelumallinnuksen lähtötietomittaukset, Lentorata ja Itärata (2024), raportti

Lue lisää:

Lentoradan tärinä- ja runkomeluvaikutukset mallinnetaan ainutlaatuisen tarkasti
Maa- ja kallioperätutkimukset etenevät Lentoradan hankealueella