Uusi ratalinjaus liittyy päärataan jo Keravan eteläpuolella Jäspilässä. Sen myötä Lentoradan kokonaispituus lyhenee noin viisi kilometriä ja radan tunneliosuus noin neljä kilometriä. Vaihtoehtoa puoltavat niin tekniset, taloudelliset kuin liikenteelliset seikat.
Osana Lentoradan yleissuunnittelua on tarkasteltu vaihtoehtoja sille, miten Lentorata voisi liittyä päärataan ja Lahden oikorataan Keravalla. Aiempi, esiselvitysvaiheen mukainen liityntä sijoittui Keravan pohjoispuolelle Kytömaalle, mutta olemassa olevan raideinfrastruktuurin sekä maankäytön todettiin asettavan merkittäviä teknisiä ja liikenteellisiä haasteita sen toteuttamiselle.
Vaihtoehtoja Kytömaan liitynnälle tutkittiin Kytömaan alueella, Keravan aseman ja Kytömaan välillä sekä Keravan aseman eteläpuolella. Laaja-alaisen tarkastelun perusteella niistä parhaaksi todettiin vaihtoehto, jossa Lentoradan linjaus liittyy päärataan jo Keravan eteläpuolella Jäspilässä.
”Vaihtoehtoja arvioitiin monin kriteerein, huomioiden niin ratageometria, liikennöinti, tekniikka, ympäristö kuin kustannukset ja toteutettavuus. Jäspilän liityntä todettiin niistä optimaalisimmaksi niin teknisestä, taloudellisesta kuin liikenteellisestä näkökulmasta”, toteaa Lentorata Oy:n suunnittelujohtaja Siru Koski.
Uusi ratalinjaus tarkoittaa, että Lentoradan kokonaispituus lyhenee 30 kilometristä 25 kilometriin ja radan tunneliosuus 28 kilometristä 24 kilometriin. Sen myötä vältetään aiemmin todetut Kytömaan liitynnän tekniset ja liikenteelliset haasteet. Tunneliosuuden lyheneminen tuo arviolta 0,4 miljardin euron kustannussäästön verrattuna esiselvitysvaiheen mukaiseen vaihtoehtoon.
”Kun kalliotunneli lyhenee, vähenee myös tunneliosuuden rakentamisessa syntyvän louheen määrä. Lisäksi uusi vaihtoehto mahdollistaa yhteyden Keravan asemalta Lentoradalle”, Koski jatkaa.
Lentoradan yleissuunnittelu jatkuu uuden linjausvaihtoehdon mukaisesti, ja yleissuunnitelman on määrä valmistua vuoden 2026 alussa. Sen jälkeen suunnittelutyö jatkuu ratasuunnitelman laatimisella, joka vie noin kaksi vuotta. Yleis- ja ratasuunnitelman hyväksyy Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Suunnitelmien valmistuttua hanke voi edetä rakentamisvaiheeseen, edellyttäen että hanketta koskeva investointipäätös on tehty.
Lentorata on uusi, suunnitteilla oleva ratayhteys, joka kulkee tunnelissa Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Lentorata luo suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle, lyhentää matka-aikoja sekä tuo tarvittavaa lisäraidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille.
Lisätiedot:
Janne Salonen, toimitusjohtaja, Lentorata Oy
Siru Koski, suunnittelujohtaja, Lentorata Oy
Karttakuva: Lentoradan esiselvitysvaiheen mukainen ratalinjaus ja uusi linjausvaihtoehto