Lentoradan käytön aikaisten tärinä- ja runkomeluvaikutusten mallinnus etenee. Tuore selvitys tarkentaa aiemman suunnitteluvaiheen arvioita erityisesti runkomelun alueellisista vaikutuksista ja vaimennustarpeista. Työssä esitetään myös tekniset perusratkaisut, joilla Lentoradasta aiheutuva runkomelu saadaan vaimennettua alle ohjearvojen.
Selvitystyön on toteuttanut A-Insinöörit Suunnittelu Oy ja se on saatavilla verkkosivuillamme osiossa Julkaisut: Tärinä- ja runkomeluselvitys, Lentoradan yleissuunnitelma 2025 >>
Tärinä- ja runkomelutasot on mallinnettu vaikutusalueella oleviin rakennuksiin A-Insinöörien Vibmapper-ohjelmistolla sekä radan tunneli- että avorataosuuksilla.
Mallinnustulosten perusteella on luotu kartat, joista käy ilmi kunkin kiinteistön arvioitu tärinä- ja runkomelutaso ja riski ohjearvon ylitykselle. Rakennuskohtaisten runkomelutasojen perusteella on laskettu edelleen vaimennustarpeet, jotka niin ikään on esitetty kartalla. Tärinän osalta työssä on arvioitu vain avorataosuuksia, sillä kalliotunnelin osalta tärinää ei lähtökohtaisesti synny. Tulosten perusteella tärinän ohjearvot eivät ylity yhdessäkään rakennuksessa myöskään Lentoradan avorataosuuksilla.
”Työssä määritetyin teknisin ratkaisuin myös runkomelu saadaan vaimennettua alle ohjearvojen, niin ettei sille altistu yhtään asukasta. Selvityksessä esitetään kolme erilaista vaimennusratkaisua perustuen ratkaisulla saavutettavaan vaimennustasoon”, kertoo suunnittelujohtaja Siru Koski.
Vastikään valmistunut selvitys päivittää ja tarkentaa aiemman vaiheen selvityksen (Lentorata, tärinä- ja runkomelu, esiselvitys 2024) tuloksia. Päivityksen perusteena ovat yleissuunnitelmavaiheessa tarkentuneet lähtötiedot, kuten maa- ja kallioperätutkimusten tulokset sekä lähtötietomittaukset olemassa olevista tunneleista.
”Suunnittelutyön edetessä lähtötiedot edelleen tarkentuvat, sillä esimerkiksi maa- ja kallioperätutkimuksia tehdään myös seuraavassa suunnitteluvaiheessa. Runkomelumallinnusta varten jatkosuunnittelussa tarkennetaan myös esimerkiksi tietoja rakennusten perustamistavoista ja runkomateriaaleista.”
Lentoradan yleissuunnitelman on määrä valmistua vuoden 2026 alussa. Sen jälkeen suunnittelutyö jatkuu ratasuunnitelman laatimisella, joka vie noin kaksi vuotta. Yleis- ja ratasuunnitelman hyväksyy Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Suunnitelmien valmistuttua hanke voi edetä rakentamisvaiheeseen, edellyttäen että hanketta koskeva investointipäätös on tehty.
Lentorata on uusi, suunnitteilla oleva 25 kilometrin pituinen ratayhteys Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Lentorata luo suorat kaukojunayhteydet lentoasemalle ja mahdollistaa nykyistä nopeammat junayhteydet lentoasemalle joka puolelta Suomea. Nopeampien matka-aikojen lisäksi se tuo lisää raidekapasiteettia ruuhkaiselle Pasila–Kerava-välille ja parantaa näin junaliikenteen toimintavarmuutta koko maassa. Kaikkiaan 24 kilometriä Lentoradasta sijoittuu maan alle tunneliin.
Lisätiedot:
Siru Koski, suunnittelujohtaja, Lentorata Oy
Tärinä- ja runkomeluselvitys, Lentoradan yleissuunnitelma (2025) >>